• Gratis bezorging vanaf 250,- excl. btw in Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden) en België (m.u.v. Walonië)

  • Bezorging met eigen bezorgservice

  • Veel uit voorraad leverbaar

  • Direct afhalen vanaf onze locatie

7 september 2022

Wat kost een werkplek?

Je brengt veel tijd door op je werkplek. Daarom is het van groot belang dat je comfortabel kan werken en dat de sfeer op de werkvloer goed is. Het is dan ook essentieel om een fijne werkplek in te richten voor iedere werknemer. Dit bevordert de productiviteit waardoor er meer werk gedaan kan worden. Maar wat kost een werkplek precies? In dit artikel nemen we je mee in de prijsopbouw voor een werkplek en vertellen we je hoe je hier geld op kunt besparen.

Spring snel naar:

De prijsopbouw voor een goede werkplek

Voor een fijne werkplek heb je verschillende spullen nodig. De noodzakelijke spullen zijn een bureau, bureaustoel, computer, telefoon en een opbergplek. Daarnaast heb je op kantoor nog wat gezamenlijke dingen nodig zoals een koffiezetapparaat en een printer. Om erachter te komen wat een werkplek kost hebben we een overzicht gemaakt van de gemiddelde kosten waar je rekening mee kunt houden.

  • Computer: 1000 – 2000 euro
  • Telefoon: 30 – 50 euro
  • Bureau: 250 – 850 euro
  • Bureaustoel: 300 – 1000 euro
  • Opbergplek zoals een ladeblok: 100 – 200 euro

Je ziet dat de gemiddelde kosten nogal uiteenlopen. Kortom, jij kunt zelf bepalen hoe duur jouw werkplek precies wordt. Naast de bovenstaande kosten zijn er natuurlijk ook nog andere dingen waar je voor moet zorgen om medewerkers een prettige werkplek te kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor het kantoorpand en ICT.

Maak je werkplek zo duur als je zelf wilt

Spullen zoals een goed bureau, een comfortabele bureaustoel, een moderne computer en een goed werkende telefoon zijn essentieel om jouw medewerkers van een fijne werkplek te voorzien. Deze spullen ben je dus eigenlijk verplicht om aan te schaffen. Toch zijn er verschillende factoren die een rol kunnen spelen in de kosten voor jouw nieuwe werkplek.

Flexplekken

Wanneer niemand een vaste werkplek heeft en iedereen ’s ochtends zelf mag bepalen waar hij gaat zitten, spreken we over flexwerkplekken. Flexwerkplekken zijn voornamelijk ideaal wanneer verschillende mensen vanuit huis werken. Er zijn dan namelijk nooit lege plekken. Bovendien hoef je op deze manier minder plekken in te richten, wat uiteraard enorm scheelt in kosten. Niet alleen in de aanschaf van spullen, maar ook op de vaste lasten. Je hebt namelijk minder ruimte nodig en je verbruikt minder energie.

Kantoormeubelen in verschillende prijsklassen

Je kunt een werkplek zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Ga jij voor een budget werkplek? Kies dan voor kantoormeubelen uit de lagere prijsklassen en neem eens een kijkje bij de tweedekans producten. Je kunt al een werkplek inrichten voor ongeveer 1500 euro!

Wanneer je iets meer budget hebt kun je de werkplekken al iets praktischer en leuker maken. Ga voor een bureaustoel met een enorm hoog zitcomfort. Daarnaast kun je een tweede scherm aanschaffen en het bureau uitbreiden met leuke accessoires. Hierdoor creëer je een prettige werksfeer wat de productiviteit van de werknemers verhoogt! Nu vraag je jezelf vast af wat zo’n werkplek kost. Houd rekening met ongeveer 2500 euro per werkplek.

Wil jij de werkplekken volledig inrichten waardoor werknemers optimaal kunnen presteren en een zeer prettige werkomgeving ervaren. Denk aan een bureau dat je in hoogte kunt verstellen zodat medewerkers zowel zittend als staand kunnen werken. Ook kun je een ergonomische bureaustoel aanschaffen dat volledig aangepast kan worden aan het lichaam van de werknemer. Deze producten zijn natuurlijk wel wat prijziger dan de standaarduitvoeringen. Houd voor zo’n werkplek dus rekening met gemiddeld 5000 euro aan kosten.

En wat kost een thuiswerkplek?

Hybride werken is populairder dan ooit tevoren. Gaan jouw medewerkers voor een langere periode (een deel van hun werktijd) vanuit huis werken? Dan is het inrichten van een prettige en ergonomisch verantwoorde werkplek enorm belangrijk voor de productiviteit. Overigens is dit ook verplicht vanuit de Arbowet. Jij als werkgever speelt een belangrijke rol bij het inrichten van de thuiswerkplek. Maar wat kost een thuiswerkplek precies?

De uiteindelijke kosten die je kwijt bent voor het inrichten van een thuiswerkplek zijn afhankelijk van de ruimte die je medewerkers thuis hebben, hoeveel geld je te besteden hebt en welke werkzaamheden de medewerkers moeten uitvoeren. Vaak hebben medewerkers zelf al wat dingen geregeld, maar het is wel noodzakelijk dat alles aan de ARBO-regels voldoet. Een goed bureau en een comfortabele bureaustoel zijn dus al erg belangrijk.

Daarnaast moet de medewerker voorzien zijn van een goedwerkende laptop of computer met een fijn beeldscherm. Daarnaast moet er een muis, toetsenbord en eventueel een headset geregeld worden. Uiteraard geldt voor een thuiswerkplek ook: je kunt het zo goedkoop of duur maken als je zelf wil. Je kunt de thuiswerkplek bijvoorbeeld uitbreiden met een extra beeldscherm of met handige accessoires.

Zo bespaar je op jouw werkplek

Iedere werkplek moet voorzien zijn van een goedwerkende computer, een goed bureau en een comfortabele bureaustoel. Om kosten te besparen kun je proberen om bepaalde spullen met de rest van het kantoor te delen. Wellicht heeft niet iedere medewerker zijn of haar eigen ladeblok nodig, maar is één grote kast op kantoor meer dan voldoende. Ook heeft niet iedere medewerkers zijn eigen prullenbak, printer, schaar en nietmachine nodig. Door meer dingen met elkaar te delen hoef je minder vaak wat aan te schaffen. Op die manier bespaar je op de kosten voor een werkplek.

Waarom investeren in goede werkplekken?

Je hebt nu antwoord gekregen op de vraag ‘wat kost een werkplek?’. De uiteindelijke kosten zijn afhankelijk van verschillende factoren waaronder jouw budget. Het is wel van belang om in te zien hoe belangrijk het is om te investeren in een goede werkplek. De kosten kunnen hoog oplopen, maar dit verdient zichzelf allemaal terug. Dat komt omdat medewerkers productiever kunnen werken op een ergonomische werkplek met een fijne werksfeer. Kortom, ze kunnen effectiever werken waardoor er meer gedaan wordt.

Laten we als voorbeeld opbergruimte nemen. Met voldoend opbergplek kun je jouw bureau netjes en opgeruimd houden. Hierdoor kun je veel effectiever werken. Je hebt namelijk een veel beter overzicht van je werkzaamheden. Is jouw bureau een rommeltje? Dan werk je automatisch ook een stuk chaotischer omdat er geen orde is in je werkzaamheden. Dus ruim die losse documenten en lege kopjes op en berg ze netjes op in een ladeblok of kast!

Werkplek inrichten met KantoormeubelBaron

Een werkplek inrichten kost geld, maar op een comfortabele werkplek ben je wel een stuk productiever. Hierdoor krijg je meer werk gedaan en verdienen de kosten zichzelf weer terug. KantoormeubelBaron biedt kantoormeubelen in verschillende prijsklassen. Zo vind je voor ieder budget een passende oplossing! Neem snel een kijkje in onze webshop!